BMW - 3D tisk v sériové produkci | WPEng.cz

20.01.2021

Je tomu již dva roky, co se německá automobilová skupina BMW Group, pod kterou spadá MINI nebo Rolls-Royce, rozhodla investovat více jak 10 milionů euro a vytvořit centrum pro aditivní výrobu na sever od Mnichova.

BMW i8 Roadster
BMW i8 Roadster

Toto centrum v Oberschleissheimu využívá nejmodernějších technologií 3D tisku. Soustředí se na širokou oblast od výzkumu, konstrukce prototypů až po sériovou produkci. Využívá technologií pro 3D tisk polymerů a kovů.

BMW disponuje přibližně stovkou těchto tiskáren. Polovina jich je umístěna v centru, zbylá v různých provozech automobilky po celém světě. Je to cesta jak produkovat komponenty do automobilů levněji a rychleji. Výhodou 3D tisku je, že dané díly je možné vyrábět velmi flexibilně. V průběhu vývoje je lze snadno modifikovat.

Díky rozvoji digitálních technologií je dnes možné využít jednu z výhod 3D tisku. Možnost posílat "vzduchem" a vyrábět, tedy tisknout přímo v konkrétní lokalitě. To umožňuje produkci jednotlivých dílů, ale i malých sérií komponentů, které jsou specifické právě pro danou lokaci. Výrobce má možnost přizpůsobovat komponenty požadavkům zákazníků. Šít je na míru.

Jednou ze sérií čítající několik tisíc kusů byl kovový díl pro BMW i8 Roadster. Jednalo se o komponent, který byl součástí krytu stahovací střechy. Byl vyroben z hliníkové slitiny, lehčí než v případě použití technologie odlévání. Ale významně tužší. Bionický design našel inspiraci v přírodě, avšak optimalizovaný pro potřeby 3D tisku.

Již v roce 2015 BMW Motorsport vyrábělo 3D tiskem lopatková kola vodního čerpadla do motoru V8 závodního speciálu DTM.

Aditivní výroba získává na důležitosti při tvorbě komponentů přizpůsobených na míru zákazníkovi. V případě programu automobilky MINI, si může zákazník zvolit motiv krytu, který je součástí bočního směrového světla. V interiéru může být lišta před spolujezdcem s individuálním motivem.

Zmínit můžeme i aktuální model Rolls-Royce Ghost, kde díly vyrobené 3D tiskem slouží jako různé podpěry či spojovací články hliníkových profilů struktury karoserie. Lze tedy snadno vyrábět tvary, jež by konvenčními technologiemi nemohly vzniknout. Díly jsou často prostorově méně náročné a zároveň lehčí.

Aditivní výroba se také uplatnila pro výrobu jádra formy použité pro odlévání chladících kanálů hlavy řadového šestiválce S58 pro modely BMW M3/M4. Benefitem je co nejnižší hmotnost hlavy a optimalizované chlazení.

Technika 3D tisku je i hojně využívána pro výrobu různých komponent pro restaurování historických vozů. Příkladem jsou kliky dveří či klička stahování oken legendárního BMW 507.

Složitost tvarů a maximální využití vlastností použitých materiálů umožňuje nové konstrukční metody jednotlivých komponentů. Je jím právě generativní design. Konstruktéři zanesou do speciálního softwaru potřebné požadavky na vlastnosti dílu. Počítač navrhne optimalizovaný produkt, který konstruktér dále ladí s ohledem na 3D tisk. Tím se otevírají další možnosti jako je integrace různých funkcí do větších konstrukčních celků. To přinese další úsporu hmotnosti, nákladů na výrobu a materiál.

(zdroj: BMW.com, časopis Automobil)